Preskočiť na obsah

AKO SI UDRŽIAVAŤ PEVNÉ DUŠEVNÉ ZDRAVIE?

Vyhľadávanie istoty je v dnešných dňoch veľmi dôležitou stratégiou, ako zvýšiť duševnú pohodu.Pandémia, vojna na Ukrajine, ekonomická kríza a mnohé iné udalosti zasiahli takmer každého z nás. Je pochopiteľné, že sa v týchto nepredvídateľných a ťažkých časoch človek môže cítiť vystrašene, úzkostlivo alebo bezmocne.

Mnoho z Vás sa seba zrejme neraz opýtalo: „Čo mám robiť ak sa necítim psychicky dobre?“ „A môžem si nejako pomôcť aj sám?“ Pokúsime sa Vám poskytnúť odpoveď na Vaše otázky vo forme praktických odporúčaní, ktoré sa preukázali byť efektívne.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) uvádza 6 preukázateľne efektívnych krokov, ktoré Vám môžu pomôcť vyrovnať sa nielen so stále prebiehajúcou pandémiou, ale aj s akoukoľvek udalosťou, ktorá môže spôsobovať stres.2

  1. Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete

Pomôcť môže rozhovor s niekým, komu dôverujete – či už s priateľom, členom rodiny alebo kolegom. Možno sa budete cítiť lepšie, ak sa budete môcť otvorene podeliť o to, čo prežívate s niekým, komu na Vás záleží. Ak žijete v oblasti, kde sú osobné interakcie obmedzené, stále môžete zostať v spojení so svojimi blízkymi prostredníctvom video hovoru, telefonátov alebo aplikácií (Messenger, WhatsApp a pod.).

  1. Starajte sa o svoje fyzické zdravie

Starostlivosť o svoje fyzické zdravie pomáha zlepšiť duševné zdravie a pohodu. Buďte aktívni aspoň 30 minút denne či už ide o beh, chôdzu, jogu, tanec, jazdu na bicykli alebo dokonca záhradkárčenie. Jedzte vyváženú a zdravú stravu. Uistite sa, že máte dostatok spánku.

  1. Robte činnosti, ktoré vás bavia

Pokúste sa pokračovať v činnostiach, ktoré považujete za zmysluplné a príjemné, ako je varenie, hranie sa s domácim miláčikom, prechádzka v parku, čítanie knihy alebo sledovanie filmu / televízneho seriálu. Pravidelná rutina činností, pri ktorých sa budete cítiť šťastní, vám pomôže udržať si dobré duševné zdravie.

  1. Vyhnite sa užívaniu škodlivých látok

Neužívajte škodlivé látky, ako sú drogy, alkohol alebo tabak, aby ste sa efektívne sami vyrovnali s tým, čo cítite. Aj keď sa vám môže zdať, že dané látky vám z krátkodobého hľadiska pomáhajú cítiť sa lepšie, z dlhodobého hľadiska sa môžete cítiť naopak horšie. Tieto látky sú tiež nebezpečné a môžu Vás a Vaše okolie vystaviť riziku chorôb alebo zranení.

 

  1. Venujte dve minúty tomu, aby ste sa sústredili na svet okolo Vás

Existuje mnoho techník na ukotvenie seba samého v prítomnosti (tu a teraz) a my sa s Vami chceme podeliť o zopár z nich:

Skúste sa jednoducho trikrát pomaly zhlboka nadýchnuť, cítiť svoje nohy na podlahe (napr. zaprite sa nohami o zem a vnímajte prepojenie s ňou), zároveň sa môžete opýtať a odpovedať sebe samému na otázky:

  • „Akých päť vecí vidím?“
  • „Akých štyroch vecí sa môžem dotknúť?“
  • „Aké 3 veci môžem počuť?“
  • „Akých dvoch vecí môžem cítiť vôňu?“
  • „Akú jednu chuť môžem teraz cítiť v ústach?“

Tieto techniky sú jednoduché, no efektívne

  1. Vyhľadajte odbornú pomoc

Ak máte pocit, že sa už nedokážete vyrovnať so stresom, ktorému čelíte, vyhľadajte odbornú pomoc. Môžete zavolať na bezplatné linky pomoci v oblasti duševného zdravia (na Slovensku je to napr. Linka dôvery Nezábudka, IPčko,  ktoré sú Vám k dispozícii 24 hodín denne). Rovnako sa môžete spojiť so svojím lekárom alebo vyhľadať psychologickú či psychiatrickú pomoc.

Chceme podotknúť, že vyhľadanie akejkoľvek formy pomoci nie je hanba, ale prejav Vašej odvahy a sily. Pamätajte, že nie ste sami a existuje mnoho krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste podporili svoju emocionálnu pohodu a celkové zdravie.

Použité zdroje:

  1. LIGA ZA DUŠEVNÉ ZDRAVIE (s.a.). Ako si pomôcť sám? [online], [citované 1.1. 2023]. Dostupné na internete: https://dusevnezdravie.sk/library/ako-si-pomoct-sam/
  2. WHO (2021). 6 ways to take care of your mental health and well-being this World Mental Health Day. [online], [citované 1.1. 2023]. Dostupné na internete: https://www.who.int/westernpacific/about/how-we-work/pacific-support/news/detail/07-10-2021-6-ways-to-take-care-of-your-mental-health-and-well-being-this-world-mental-health-day

Foto: https://lauramakabresku.com/